Dé loopbaancoach voor de brandweer.

Werken aan jouw loopbaandoel | Blijf jezelf ontwikkelen

Werken aan jouw loopbaandoel | Blijf jezelf ontwikkelen

Je weet dat je als brandweermedewerker niet tot aan je pensioen bij de brandweer kan blijven werken, hoe graag je ook wilt. Het is dus van groot belang dat je nu al gaat werken aan jouw loopbaandoel. Dat je jezelf blijft ontwikkelen zodat de stap naar een tweede loopbaan bij de brandweer een minder grote stap wordt. In dit blog leg ik je uit hoe dat doet.

Er zijn drie stappen om je ambitie vorm te geven: 

  1. Weet wat je wilt: welke taken wil je doen of naar welk loopbaandoel wil je toe werken? Maak het niet te groot, maar maak jezelf zeker ook niet klein; zorg voor een uitdaging en een richting.
  2. Formuleer je ambitie duidelijk. Dus niet een stapje hoger of meer verantwoordelijkheid, maar concreet welke functie je ambieert en hoe je daar wilt komen.
  3. Spreek je ambitie uit; hoe duidelijker je bent, hoe beter anderen je kunnen helpen.

Blijf jezelf ontwikkelen

Wanneer heb jij voor het laatst een opleiding gevolgd die ook buiten de brandweer handig is? Om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt is het van belang dat je regelmatig een opleiding of cursus doet. Veel mensen in de operationele dienst zijn vooral bezig om zichzelf te ontwikkelen in hun vakgebied. Hartstikke goed natuurlijk en heel begrijpelijk. Hoe gaaf is het om chauffeur, instructeur of bevelvoerder te worden en weer nieuwe taken in de operationele dienst erbij te krijgen. 

Toch is het ook verstandig om na te denken hoe je jezelf wilt ontwikkelen naast je ontwikkeling in operationeel vakmanschap. Jezelf ontwikkelen op persoonlijk vlak, bijvoorbeeld je communicatieve vaardigheden of persoonlijk leiderschap is altijd handig. Wat voor functie je ook doet, je neemt immers altijd jezelf mee.

Neem zelf de regie in handen om jouw loopbaandoel te bereiken

Vaak is de werkgever bereid hierin deels te investeren, maar pak ook zelf de regie om in eigen tijd en met eigen budget een cursus te doen. Andere manieren om jezelf te blijven ontwikkelen zijn het oppakken van nieuwe projecten of extra werkzaamheden.

Tips om jezelf te blijven ontwikkelen: 

  • Kijk niet alleen naar wat je niet goed kan, maar kijk vooral naar wat je al wél goed kan. Of welke wijze kan je dat nog beter maken? 
  • Er is veel te leren tijdens je werk. Welke zaken wil jij leren? Welke taken kan jij oppakken? Van nieuwe taken kan je weer een hoop leren. 
  • Kijk eens terug hoe je iets aangepakt hebt. Wat goed ging en wat minder goed ging. Hoe zou je dat een volgende keer kunnen aanpakken?
  • Vraag een ander. Er is mogelijk iemand in je omgeving waarvan je vindt dat hij of zij iets heel goed kan. Ga eens in gesprek en vraag die persoon om tips.
  • Op internet is een hoop informatie te vinden over je persoonlijke ontwikkeling. Kijk eens wat je hierover kan vinden online.
  • Doe een test over je persoonlijke talenten om zo te bekijken wat je sterke punten al zijn en waar je je kan ontwikkelen. De TMA Talentenanalyse is hier heel geschikt voor. 

Jouw loopbaandoel hoeft niet direct perfect te zijn

Het liefst wil ik alles meteen perfect doen. Wat is überhaupt perfect? Ik merk dat door het perfect te willen doen, ik mezelf klemzet. Ik blokkeer en er komt helemaal niets meer uit mijn handen. 

Onlangs merkte ik hetzelfde bij een deelnemer. Hij is bezig met zijn cv te herschrijven en doordat hij het meteen helemaal perfect wil doen, leest hij veel informatie en verzamelt hij brokjes tekst. Of stelt het uit. In één keer perfect lukt niet, dus ik heb hem aangeraden gewoon aantekeningen te maken en aan de slag te gaan. Gewoon beginnen, bijschaven kan altijd nog. Progressie gaat voor perfectie.

Kleine stapjes in de juiste richting

Met kleine stapjes de goede richting zet je uiteindelijk koers de goede kant op. Dus zet die eerste stap, dan volgt er nog een stap en daarna vele nieuwe stapjes. En al die stapjes bij elkaar zorgen ervoor dat je uiteindelijk als je omkijkt een heel stuk vooruit bent!

Sorry, the comment form is closed at this time.