Dé loopbaancoach voor de brandweer.

Wat je in huis moet hebben op de arbeidsmarkt

vaardigheden voor de toekomst

Wat je in huis moet hebben op de arbeidsmarkt

Door de veranderende arbeidsmarkt vragen werkgevers andere kwaliteiten van medewerkers. Het UWV heeft onderzoek gedaan naar wat een medewerker nodig heeft om aantrekkelijk te zijn en blijven op de arbeidsmarkt. Uit dit onderzoek blijkt dat het een combinatie is van vakkennis en algemene vaardigheden.

Vakkennis is belangrijk

Nog steeds is vakkennis belangrijk. Medewerkers hebben specifieke kennis nodig om hun vak uit te oefenen. De gevraagde kennis wordt wel steeds breder, het werk wordt complexer en daarmee ook de gevraagde kennis.

Belangrijke vaardigheden

Naast de inhoudelijke vakkennis zijn je vaardigheden ook belangrijk. Deze vaardigheden zijn gebaseerd op algemene kennis, houding en gedrag. Per sector en beroep verschillen de gevraagde vaardigheden, maar er zijn zeven vaardigheden te noemen die tegenwoordig vaak worden gevraagd door werkgevers.

De zeven vaardigheden en competenties voor de arbeidsmarkt in 2020

1.Probleemoplossend en creatief denken

Computers nemen veel werkprocessen over, juist voor de standaard processen is dit handig. Het menselijk denken is nog nodig bij nieuwe problemen en het verzinnen van oplossingen. Kan jij buiten de ‘gebaande paden’ denken?

2. Kritisch denken en analytisch vermogen

Bij kritisch denken gaat het om het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen.

3. Samenwerkend vermogen

De omgeving waarin je werkt bestaat uit meerdere generaties en culturen. Begrip en respect voor andere ideeën zijn belangrijk om goed samen te kunnen werken.

4. Sociale intelligentie

Computers kunnen (nog) niet worden ingezet in het begrijpen van emoties. Als je als medewerker kunt begrijpen wat diverse doelgroepen willen en wat hen tot actie aanzet, dan spreek je van sociale intelligentie. En omdat computers (nog) niet in staat zijn om dit toe te passen, is het van belang dat jij als medewerker in staat bent om in te spelen op de behoefte van de doelgroep en tot de kern te komen van wat zij wil.

5. Inzicht in nieuwe media

We hebben te maken met een grote hoeveelheid soorten media, zoals blogs en podcasts. Ook social media heeft grote invloed op het dagelijks leven. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn wat er kan op social media en dat je het zo mogelijk zelf kunt inzetten.

6. Multidisciplinair

Voorheen deed je het goed als je specialist was op één onderwerp. Tegenwoordig is het belangrijk dat je veel kennis hebt van (minimaal) één onderwerp en deze kennis kan vertalen naar meerdere disciplines.

7. Leer omgaan met veel en complexe informatie

Er komt steeds meer specifieke informatie beschikbaar. Het op de juiste manier omgaan met en gebruiken van grote hoeveelheden informatie wordt steeds belangrijker.

Wat je zelf kan doen om interessant te zijn voor werkgevers

Ook al heb je nog niet duidelijk wat je volgende stap in je loopbaan wordt en welke sector je interesse heeft, je kan wel al werken aan je aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Dat kan op verschillende manieren:

  • Jezelf ontwikkelen op bovenstaande punten. In je huidige functie kan je bovenstaande vaardigheden al opdoen. Bedenk wat voor jou mogelijkheden zijn om dat te doen of bespreek het met je leidinggevende of loopbaancoach.
  • Cursussen volgen. Je kan natuurlijk een opleiding volgen voor een nieuw vakgebied, maar ook het volgen van korte trainingen kan je helpen om nieuwe vaardigheden aan te leren.
  • Alle vaardigheden benoemen op je cv. Op je cv benoem je niet alleen je werkervaring en opleidingen, maar ook hobby’s of vrijwilligerswerk is goed om te noemen. In deze activiteiten zet je mogelijk weer andere vaardigheden in.
  • Laat zien dat je bereid bent om te leren. Mogelijk voldoe je niet aan alle gevraagde eisen in de vacature, geef dan aan dat je bereid bent om dit bij te leren.

Wil je weten hoe jij jezelf verder kan ontwikkelen of heb je een andere vraag? Neem dan contact met mij op.